01.03.2010

Fantasialong og lester



Da var det blitt 1. mars og klart for avsløring av den første fantasialongen!
I diktet som var utgangspunkt for alongen var det blant annet snakk om
"livet er en vei du ikke trenger å gå alene...
veien er fylt med smerte, sorg, latter og glede..."

Ville lage noe nyttig, og ble veldig inspirert av Mariann som hadde laget en handarbeidskorg.
Jeg fant fram alle nøstene jeg hadde av sorten Cortina - 6 stykker i forskjellige farger,
i tillegg til noe annet restegarn i omtrent samme tykkelse.
De forskjellige fargene ble for meg veiene, og handarbeid kan i alle fall gi oss latter og glede...
og litt smerte (ja jeg er flink å stikke meg på nåler) og "sorg" når man ikke får det helt til :)



Her er korga til tørk og i bruk.

...........................................

Gullet vokser, og nå er det behov for påfyll av ullsokker og lester. I løpet av vinterferien har jeg strikket 3 stykker. Her er 2 av dem. Det 3. paret ligger igjen i barnehagen. Disse skal toves, så de er ikke helt ferdige ennå.



Mønsteret har jeg "laget" selv;


Tova sokker!
Ullteppegarn – pinne nr 6
Legg opp 42 masker.
Strikke 1r, 1vr i 6 cm
Glattstrikk videre i 2 cm
Strikk 1.pinne
Strikk pinne 2 og 3 med et annet garn
Strikk pinne 2,3 og 4 med orginalgarnet
Strikk 2 omg til
* Strikk 2 masker rett sammen i beg av hver pinne i 1 omg
Strikk 1 omg * 3 ganger
Fell 1 maske i beg av hver pinne hver omg til det er igjen 6 masker
Kutt av garnet, dra igjennom de resterende maskene.
Fjern tråden som ble strikket inn over pinne 2 og 3, og plukk opp maskene som kommer frem
Plukk opp masker på hver side slik at du har 46 masker til sammen.
Etter 1. omg begynner fellingen.
Fell 1 maske på hver side de neste 5 omg (36 masker).
Strikk glattstrikk til sålen er 20 cm
Fell til tå ved å strikke to sammen på hver side av midtene (4 masker pr omg)
Når det er 4 masker igjen, kutt tråden og træ igjennom de siste maskene.
Bruk trådene til å veve igjen eventuelle store maskehull når du fester de
Tov sokken og bruk :)


Endringer fra forrige mønster;
Garn Oda (kjøpt på Europris) – pinne nr 6
40 masker
Vrangbord i 7 cm
Hælsnurping over 4 masker
Plukka opp 2 på hver side etter hælfelling
Felle slik at det er 36 masker igjen til foten.

Siden mars er blå, blir dette paret ett inslag i Et år i farger og i Fargeriket

2 kommentarer:

mimouna sa...

Fint bidrag til Fantasialongen. Ble ikke ferdig med mitt jeg, tiden fløy plutselig så fort.

Kjekt med små sokker, ingenting er bedre enn de hjemmestrikkete til å holde føtene varme.

Ha en fin søndag!

Mariann S sa...

Satt og søkte litt rundt på nettet, og kom plutselig innom deg og såg at eg hadde inspirert deg til å lage handarbeidskorg. Artig :) Likar mi kjemppegodt :)